Translate
Use Google to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.
Bent u met spoed op zoek naar een huurwoning? Dan kunt u in bepaalde gevallen een urgentieverklaring aanvragen bij de Regionale Urgentiecommissie. In dit stappenplan leest u hoe dit werkt.
STAP 1 Vul de urgentiewijzer in
STAP 2 Check of u aan de voorwaarden voldoet
STAP 3 Vraag een kansadviesgesprek aan
STAP 4 Dien uw urgentie in
STAP 5 Reageer met uw urgentieverklaring op woningen via Entree
Veelgestelde vragen
Niet iedereen kan urgentie aanvragen. Dat is afhankelijk van uw persoonlijke situatie en of u aan de voorwaarden voldoet. Het is belangrijk dat u eerst zelf een inschatting maakt of u in aanmerking komt voor urgentie. Dit doet u door de Urgentiewijzer in te vullen. Hiermee krijgt u een idee of kans maakt op urgentie.
De Urgentiewijzer is beschikbaar op de website van de urgentiecommissie. Hieronder vindt u een directe link:
U kunt alleen een urgentieverklaring aanvragen als uw situatie voldoet aan drie voorwaarden:
Verduidelijking van de voorwaarden:
1. Verhuizen op korte termijn (binnen vier maanden) is noodzakelijk.
Dit betekent het volgende:
2. U bent niet zelf verantwoordelijk voor de ontstane situatie.
Dit betekent het volgende:
3. U kunt de situatie niet zelf oplossen.
Dit betekent het volgende:
Denkt u in aanmerking te komen voor urgentie? Dan kunt u bij Baston Wonen een afspraak maken voor een zogenaamd ‘kansadviesgesprek’.
Tijdens dit gesprek bespreekt u met een sociaal consulent uw situatie. Samen bekijken we of het zinvol is om de procedure voor de urgentieaanvraag te starten. Een kansadviesgesprek is vrijblijvend en gratis. Wel is het nodig dat u ingeschreven staat bij Entree. Houdt u daarom bij het maken van een afspraak uw inschrijfnummer bij de hand. Staat u nog niet ingeschreven bij Entree? Doet u dit dan eerst. Zonder inschrijfnummer van Entree kunnen wij u helaas niet verder helpen. U kunt zich hier inschrijven.
Wilt u een afspraak maken voor een kansadviesgesprek?
Vul dan het formulier 'Aanvraag kansadviesgesprek' onderaan deze pagina in.
Heeft u hulp nodig bij het invullen van het formulier of maakt u liever telefonisch een afspraak? Neem dan contact op met onze Klantenservice. Zij zijn bereikbaar op werkdagen van 8.00 tot 12.30u via telefoonnummer 0316 – 58 03 58 en per email via info-at-baston.nl
Als u inderdaad een aanvraag voor een urgentieverklaring wil indienen bij de Regionale Urgentiecommissie, dan schrijft de sociaal- of verhuurconsulent een urgentieverslag van uw situatie. U levert documenten aan die bewijzen dat de situatie is zoals u heeft verteld. Welke documenten dit zijn, hoort u tijdens het kansadviesgesprek. De documenten en het verslag samen vormen uw urgentiedossier. De sociaal- of verhuurconsulent van Baston Wonen dient dit urgentiedossier in bij de Regionale Urgentiecommissie.
Zodra de urgentiecommissie uw urgentiedossier ontvangt, stuurt zij u een kopie van het urgentieverslag. Hier mag u schriftelijk op reageren, bijvoorbeeld als u vindt dat er fouten in staan. Daarna beoordeelt de Regionale Urgentiecommissie uw aanvraag en neemt een besluit of u wel of geen urgentieverklaring krijgt.
Voor het indienen van een aanvraag voor een urgentieverklaring betaalt u 55 euro.
Op de website van de Regionale Urgentiecommissie kunt u meer informatie lezen over de procedure van aanvragen van een urgentieverklaring.
! LET OP !
Op het internet zijn partijen actief die aanbieden om het aanvraagproces voor een voorrangsverklaring (urgentie) van u over te nemen. Deze partijen zijn géén onderdeel of partner van de woningcorporaties waaronder Baston Wonen. De aanvraag van de urgenties die via de tussenpartijen worden ingeleverd komen uiteindelijk ook bij de woningcorporaties terecht. Deze worden op dezelfde manier en in hetzelfde tempo behandeld als alle andere urgentie aanvragen. Het inschakelen van een tussenpartij levert dus geen tijdswinst op. Het zorgt wel voor extra kosten: u betaalt de tussenpartij namelijk een bedrag voor het overnemen van het aanvraagproces. Dit bedrag komt bovenop de normale kosten van een urgentie aanvraag. Wij adviseren om een urgentie aanvraag altijd zelf in te dienen bij Baston Wonen of één van de andere woningcorporaties in de regio Arnhem Nijmegen. Welke woningcorporaties dat zijn kunt u vinden op de website van Entree.
Als u een urgentieverklaring heeft gekregen, kunt u vier maanden lang met voorrang reageren op woningen die via Entree worden aangeboden. Als u binnen deze vier maanden geen woning heeft gevonden, vervalt uw urgentieverklaring.
Op de website van de Regionale Urgentiecommissie kunt alle informatie vinden rondom urgentieverklaringen, inclusief de veelgestelde vragen.